CEPAT KURUS DENGAN CHEST PRESS

Chest jarang disebut untuk kurus. terutama kepada wanita. Wanita suka buat chest bila asetnya jatuh itu jer yang diorang pentingkan. Tapi tahu tak aktiviti Chest seperti Chest Press, Push up, Wall Push up dll. penting untuk kurus. Nampak macam takde kaitan. mari coach terangkan kepentingan membina chest aka dada.


LOKASI OTOT DADA

Chest adalah otot besar dibahagian upper body. Chest terdiri dari 2 otot yang dipanggil sebagainya Pectoralis Major dan Pectoralis Minor. Pectoralis Major ini melekat di anterior sternum, separuh clevicle hingga ke lateral bicipital groove (intertubercular groove). Sementara Pectoralis Minor melekat dari 3rd dan 5th rib ke superior surface of coracoid process. 


Pectoralis Major. Sumber foto : pectoralis major - Bing images  


Pectoralis Minor. Sumber foto : pectoralis minor - Bing images



FUNGSI OTOT DADA

Berdasarkan posisinya, otot dada terlibat dalam aktiviti pergerakan tangan antaranya seperti menarik, menolak dan mengilas yang menyebabkan otot dada amat penting dalam aktiviti membakar lemak di belakang (upper back), bawah ketiak, bawah lengan dan leher. 


NAK TAHU CARA BERKESAN UNTUK KURUS ?
 IKUTI PROGRAM INI SEKARANG
KLIK FOTO INI 


KEPENTINGAN OTOT DADA 
UNTUK KURUS

Semasa melakukan aktiviti membakar lemak dilengan seperti triceps kick back dan triceps, otot dada berperanan mengawal sendi bahu (scapular) agar tidak bergetar dan bergerak lalu aktiviti mengecilkan lengan boleh dilakukan dengan berkesan. 

Tricep Kick Back.
Sumber foto : tricep kick back - Bing images



Semasa melakukan aktiviti membakar lemak di belakang (upper back) seperti seated row dll. otot dada bertindak sebagai pengendur (antagonist) membolehkan kontraksi otot belakang menjadi lebih baik.

 
Seated Row.
Sumber foto : seated row - Bing images


Jadi jangan abaikan dada, lakukan beberapa aktiviti menguatkan otot dada supaya usaha membakar lemak di bahagian atas badan seperti ketiak, belakang (upper back), bawah lengan berjaya. 


  




 








Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

5 CARA LEMAK DIBAKAR

KEPIT KETIAK TEGANGKAN PAYU DARA

BURPEE CEPAT JADI KURUS?