APA ITU DIET

Mengapa kita selalu rasa terseksa bila diet? Mengapa diet tidak konsisten berdispilin? Barangkali sebab tak faham. Jadi posting kali ini coach akan mengupas APA ITU DIET supaya akhirnya kita tahu tujuan dan matlamat kita berdiet. 


Sumber foto : diet low carb - Search Images (bing.com)


APA ITU DIET?

Diet bermaksud rancangan pemakanan atas tujuan tertentu seperti menurunkan berat badan dan mengawal kesihatan (1). Justeru, seseorang yang berdiet itu akan menghadkan sesuatu makanan (nutrisi) bagi mencapai tujuannya.

INGIN COACH PANTAU DIET SAMPAI KURUS? HANYA RM75 UNTUK 60 HARI PROGRAM LENGKAP. DAFTAR SEKARANG TEMPAT TERHAD


DIET ASAS

Sebelum pergi lebih jauh, moleknya kita harus tahu asas diet terlebih dahulu, agar tak sesat dan ada dasar pemahaman yang kuat. Diet asas terdiri daripada komponen penting yang menggalakkan kesihatan keseluruhannya. Walaupun keperluan diet individu mungkin berbeza-beza, prinsip-prinsip asas tetap konsisten dan diet asas ini digelar sebagai Balance Diet. 





"Rancangan Balance diet bersifat makan secara pelbagai, sederhana dan seimbang. Ia!, kaedah ini mirip-mirip suku-suku separuh". 


PECAHAN DIET

Dari balance diet inilah bermulanya semua jenis-jenis diet mengikut aliran dan kajian masing-masing. Kurus bukanlah proses sehari. Ia panjang dan berfasa, Justeru pendekatan coach yang telah membantu ramai orang adalah memulakan perjalanan diet dengan balance diet, diikuti low-carb diet atau dipanggil atkins. 

Balance diet amat sesuai digunakan diawal perjalanan kurus kerana ia mementingkan asas-asas nutrisi namun kawalan kalori perlu dijaga seperti mengurangkan pengambilan makanan dalam 250-500 kalori daripada 2000 kalori sehari. Apabila coach melihat ada perubahan barulah ianya ditukar kepada pelbagai konsep diet antaranya diet atkins. Diet atkins lazim coach gunakan dipertengahan dan di hujung program kerana konsepnya yang menghadkan kardobidrat. 


NAK BELAJAR DIET SAMPAI KURUS?
HANYA RM75 UNTUK 60 HARI PROGRAM LENGKAP. 
DAFTAR SEKARANG. TEMPAT TERHAD. 







 





 

 




Rujukan:

(1) https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet


 


 



Remember, a balanced diet supports overall health, prevents deficiencies, and boosts immunity. Consult a doctor or dietitian for personalized advice on dietary changes to improve your well-being12345




 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

5 CARA LEMAK DIBAKAR

KEPIT KETIAK TEGANGKAN PAYU DARA

BURPEE CEPAT JADI KURUS?